DINSDAG 23 DECEMBER 2003

De wekker ging alweer om zeven uur, dus nadat Bianca en ik gezongen hadden voor de jarige Cynthia stonden we tegen achten in de keuken voor het ontbijt. Toen we binnenkwamen, was het nog rustig, maar dat was snel voorbij... We probeerden zo snel mogelijk te eten en daarna brachten we het beddengoed naar de "receptie". Nog voor negenen verlieten we voor de allerlaatste keer het hostel en zo reisden we in de spits van Camden Town naar Victoria Station. Daar gaven we alle zware tassen af en we namen de metro naar Monument. Helaas was er nogal wat vertraging op de Circle Line en werd het een staande rit. Op Monument stapten we over op de DLR naar Greenwich. Helaas lag het eindstation van deze trein daarvóór en dus moesten we op Crossharbour nogmaals overstappen. Cynthia en ik wisten station Cutty Sark echt volledig te missen, maar we wilden er toch pas een halte verder uit...
Op station Greenwich stapten we uit en we liepen naar het dorpscentrum, althans... dat was de bedoeling. Mijn kaartleeskwaliteiten kwamen niet overeen met de bordjes en dus kwamen we eerst in een zeer mistroostige en vervallen wijk terecht. Dat het regende, hielp ook niet echt. Uiteindelijk gingen we de juiste kant op en niet veel later herkenden we het dorpje weer. Eerst dronken we een kopje koffie en thee bij Starbucks (ditmaal dronk ik alle koffie lekker op) en daarna haalden we lunch bij Marks & Spencer.
Vervolgens liepen we dezelfde route als zondagavond, langs de mooie gebouwen van het Naval College.

naval college bij daglicht

We bekeken nogmaals de Chapel en nu ook de hal aan de overkant van het plein, de Painted Hall en Upper Hall.

upper hall

painted hall

We wandelden verder naar Queen's House, waar we enige tijd rondliepen.

queen's house zuilengang

queen's house

the queens

mooie wenteltrap

Een erg leuk museum in een mooi gebouw, maar we kwamen toch enigszins in tijdnood en dus besloten we er nog eens terug te gaan. Nu aten we lunch in de gang met zuilen, ook leuk.

lunch!

Daarna beklommen we de heuvel naar de Royal Observatory. Onderweg kwamen we een zeer opgewonden Japanse familie tegen. Ze bleken enkele eekhoorntjes aan het voeren te zijn - erg lief! Ik schoot ook wat plaatjes.

cynthia en eekhoorn

ik en eekhoorn

uitzicht vanaf observatory

We klommen verder en gingen de Observatory in. We stonden op de meridiaan, bekeken alle klokken en astronomische apparatuur en bewonderden de gebouwen.

de observatory

dames bij greenwich

de nulmeridiaan

nogmaals de nulmeridiaan

Om half drie stonden we voor de deur van het Planetarium voor een voorstelling over de sterren. De Brit die het begeleidende verhaaltje vertelde was erg grappig en de sterrenhemel in de koepel was erg mooi. De moeite waard dus!

het planetarium

Hierna haalde Cynthia nog een certificaat met de precieze tijd en datum uit de automaat bij de Observatory - leuk, qua verjaardag!
Nu namen we de DLR naar Canary Wharf, waar we de Jubilee Line namen naar Green Park en vervolgens de Victoria Line naar, eh, Victoria. Daar pikten we de tassen op, reorganiseerden de bagage en namen toen de trein naar Gatwick. De trein was nogal druk, zodat ik in een bagagerek terecht kwam ;-) Op Gatwick tjekten we in en we verbaasden ons over het gezin met zes (zes!) kinderen dat ook intjekte. Daarna zochten we een Mac, aten een broodje burger en winkelden nog even, aangezien er voor vlucht EZY5109 nog steeds stond "wait in lounge". Pas toen de geplande boardingtijd verstreken was, bleek dat we naar Gate 101 mochten. Dat was een lange wandeling, maar we mochten wel vrijwel meteen het vliegtuig in.
We stegen netjes op tijd op en we landden ongeveer veertig minuten later op Schiphol. Cynthia en Bianca werden opgepikt door respectievelijk ouders en vriend, en ik nam de trein naar Den Haag waar Remco op het perron stond. Om half elf was ik thuis, mede tot vreugde van een zwart-witte kater...