DINSDAG 17 SEPTEMBER 2002

Om kwart over tien trok ik de huisdeur achter me dicht. De tram reed natuurlijk recht voor mijn neus weg, maar er bleek er eentje onmiddellijk achter te zitten. Dankzij Prinsjesdag zat de tram mudvol met middelbare dames, dat was lachen met die tas van mij! Gelukkig sloeg ik niemand neer en kwam ik veilig aan op Den Haag Centraal. De trein van 10.29 zag ik net het station uitrijden, dus ik greep een Metro en nam plaats op een bankje. De trein van 10.59 reed netjes op tijd en om klokslag half twaalf kwam ik in de centrale hal van Schiphol aan. Ik moest nog een kwartiertje wachten want de familie Hamberg had een lichte vertraging. Eenmaal compleet gingen we naar incheckbalie 6, waar Cynthia en ik een boarding card kregen. Daarna gingen we door de douane en namen we afscheid van haar ouders.
We liepen naar Gate D12, waar tot mijn verbazing nog geen vliegtuig stond... We zochten een zitplek en wachtten af. Ik haalde thee en toen ik terugkwam, bleek er ineens een vliegtuig te staan! Rond half twee (ná de geplande vertrektijd 13.25) mochten we gaan boarden en iets na tweeën stegen we op. De vlucht verliep voorspoedig en om kwart over twee landden we op Edinburgh. Helaas hadden we toch voor de verkeerde kant van het vliegtuig gekozen, zodat we de stad niet zagen - wel hadden we een mooi uitzicht op de Forth Railway Bridge.
Het uitladen van het vliegtuig was zo gebeurd en om half drie namen we de Edinburgh Airport Express naar Waverley Bridge. Daar aangekomen liepen we eerst eens het station in om te kijken of we alles snel zouden kunnen vinden als we donderdag om 8.40 met de trein naar Inverness zouden gaan. Dat bleek het geval en opgelucht liepen we Cockburn Street in, waar zich op nummer 65 een hostel zou bevinden. Helaas voor ons begonnen we bij de lage nummers en loopt de straat vrij steil omhoog...
Bij het Backpackers Hostel bleek nog wel plek te zijn en we mochten twee nachten in kamer 4, bedden G en H, blijven slapen. We gooiden de grote rugzakken neer, strekten onze rug weer eens lekker, maakten nog even de bedden op en gingen de stad in. We begonnen bij de buurman - Avalanche - maar Idlewild was er duur, dus stonden we al snel weer buiten.
het hostel
We liepen eerst maar eens wat toeristische attracties af: the Castle, Greyfriar's Bobby, Teviot Place... Ook bezochten we James Thin, lekker boeken kijken! Intussen was ik ook op zoek naar onion rings, die ik na lang zoeken vond. We aten de zak grotendeels leeg in Princes Street Gardens. Daarna liepen we Princes Street af, Rose Street terug en we besloten bij Garfunkel's te eten. Het diner verliep niet zonder "incidenten"... we moesten nogmaals om ons drinken vragen om het te krijgen en Cynthia's Cajun Chicken was bijna dodelijk, zo heet was het! Mijn scampi waren wel erg lekker.
Na het eten liepen we naar de bioscoop op Nicolson Street. Na rijp beraad besloten we niet naar de film te gaan; veel te duur! Dus gingen we terug naar ons hostel, namen de boeken mee en liepen naar Jekyll & Hyde, de bekende ende sfeervolle pub. Daar dronken en lazen we wat tot het tijd was om naar bed te gaan.

Citaat van de dag: "Where stay our drinks?"