DINSDAG 29 JUNI 2004 (km. 8508)

Vandaag zouden we de trail door Johnston Canyon gaan lopen en dus stond de wekker op zeven uur. Helaas besloot hij niet af te gaan, zodat we pas om half acht wakker werden. Na een snelle douche en ontbijt stonden we toch al voor negenen klaar om aan de in totaal twaalf kilometer te beginnen. We bleken niet bepaald de eersten; vlak voor ons werd een groep bejaarden losgelaten. Gelukkig waren we daar vrij snel voorbij en met stevige tred liepen we naar de Lower Falls in het indrukwekkende canyon. Die eerste waterval was best stoer en je kon heel dichtbij komen in een grot (werd je wel zeiknat van overigens). lower falls

We lieten nu de Grote Massa Mensen achter ons en klommen verder naar de Upper Falls. Die bleken nog veel mooier en hoger, compleet met twee regenbogen!

upper falls

We zwijmelden even en zetten daarna koers richting de Ink Pots, bronnen met verschillende kleuren. Het was een stevige klim, maar zeker ook de moeite waard. De vennetjes waren allemaal prachtig blauw en omdat er bankjes stonden én het zonnetje lekker scheen, lasten we een rustpauze in.

ink pots

Om elf uur vertrokken we weer en de terugweg ging beduidend sneller. We kwamen nu veel meer mensen tegen, waaronder een Japans stel dat ons vroeg of de Upper Falls de moeite waard waren. We vertelden hen dat de waterval nóg groter was dan de eerste, waarop het vrouwtje verrukt in haar handen klapte. Daar moesten wij erg om lachen ;-) Om half één waren we terug bij de auto en we gingen op weg naar Lake Louise. Onderweg stuitten we op enkele auto's langs de kant van de weg en aangezien dat meestal duidt op wildlife, zetten we de camper ook even stil. Er bleken twee grote herten, compleet met gewei, vlak bij de weg te liggen! Na deze 'elks' vastgelegd te hebben, konden we verder. We bereikten tegen half twee Lake Louise, waar we alle kaarten postten, de tank volgooiden en bij het Information Centre informeerden naar eventueel gesloten campgrounds langs de Icefields Parkway. We kregen een handig foldertje mee en alle campgrounds bleken open, dus we begonnen aan de reis. Bij het eerste picknickplaatsje zetten we de auto stil voor de lunch en daarna reden we naar Hector Lake (mooi), Bow Lake (mooier)...

bow lake

...en Peyto Lake (mooist, al kregen we er wel een onweersbui bij cadeau).

peyto lake

Daarna stopten we af en toe eens voor een een bloempje of een uitzichtpunt...

indian paintbrush

camper langs icefields parkway

icefields parkway

...en zo kwamen we pas tegen vijven aan bij de campground aan Wilcox Creek. Daar bleken geen wc-/douchegebouwen te zijn, maar het alternatief (doorrijden naar het veel verder gelegen Jasper) vonden we helemaal geen optie, dus besloten we er toch te gaan staan. Door/dankzij het gebrek aan faciliteiten was dit wel de allergoedkoopste campground van deze vakantie (tot nu toe althans), namelijk $13. We installeerden ons op plek 14, deden de $13 in een envelop (self registration) en brachten de avond verder zeer genoeglijk door.