VRIJDAG 6 JULI 2007 (KM. 22.519)

Toen we vanmorgen wakker werden, tikte de regen nog altijd op de tent – het was eigenlijk sinds gisteravond niet meer opgehouden... We kwamen daardoor wat moeizaam onze bedden uit... Eenmaal aangekleed en met een ontbijtje achter de kiezen liepen we naar de bushalte net buiten de ingang van de camping. Niet veel later kwam bus 11 aanrijden, die ons keurig naar Princes Street in het centrum van Edinburgh bracht. In de regen liepen we eerst de Mound omhoog, naar George IV Bridge. Daar maakte ik een foto van Greyfriar's Bobby en we liepen even rond op de begraafplaats waar zijn baasje ligt.

greyfriar's bobby
Vervolgens gingen we naar Elephant House, waar we warme koffie dronken en een brownie aten en uit het raam Edinburgh Castle zagen liggen. We daalden nu weer af naar Princes Street, waar we bij Marks & Spencer lunch haalden. Hierna liepen we de hele Royal Mile af naar het Palace of Holyrood House.

royal mile

Onderweg draaide Maarten zich ineens om en vroeg mij: “Welke band is dat?”, wijzend op een paar jongens met gitaren die net uit een hotel aan de overkant van de straat kwamen. Ik keek en herkende ze meteen: het was The Coral... Ik had ze nog bijna ter verantwoording geroepen voor hun afgezegde concert in Den Haag van vorige maand, maar durfde dat natuurlijk niet echt te doen... hihi. We maakten nog een uitstapje naar Dunbars Close Garden, een schetige binnentuin.

dunbars close
Daarna kwamen we bij het paleis, om het vlak daarbij gelegen nieuwe Schotse parlementsgebouw te bewonderen. Het was op z'n minst 'bijzonder', ik vond het zelfs best mooi.

schots parlementsgebouw
De fietsenrekken ervoor bleken, als je er onder een bepaalde hoek naar keek, een fietsje te vormen, dat was een leuk detail.

fietsie!
Om binnen te mogen kijken, moest je natuurlijk veel security door en daar hadden we even geen zin in, dus we verlieten het parlement en beklommen Calton Hill. De regen was inmiddels iets minder en we hadden zoals altijd een prachtig uitzicht op de stad aan onze voeten.

je weet dat je in de UK bent als...

edinburgh aan je voeten
Op een vochtig bankje aten we onze lunch. Hierna daalden we weer af en via Rose Street liepen we naar Dean Village, de kneuterige woonwijk in het dal van het Water of Leith. Die bleek ook enigszins gezwollen door het vele hemelwater van de laatste tijd en zo kon het gebeuren dat ons beoogde voetpad volledig onder water stond... via slinkse wegen die Remco (onze padvinder) ontdekte, konden we toch nog een eindje langs de rivier lopen.

dean village
Het blijft een leuke wijk, maar de regen begon ons nu toch wel wat de keel uit te hangen. We keerden terug naar het centrum. In George Street (New Town) kochten we het een en ander bij Waterstone's en daarna haalden we een heerlijke frappuccino bij Starbucks. Vol goede moed gingen Remco en ik toen achter Maarten aan een Clarks-schoenenwinkel in, waar Maarten in een kwartier tijd even nieuwe nette schoenen uitzocht, paste en betaalde... “Veel goedkoper dan in Nederland!” verklaarde hij. Nu klommen we weer naar Old Town, waar Remco en ik van plan waren eens lekker te gaan struinen bij Avalanche, de cd-winkel. Wie schetst onze verbazing toen niet wij, maar Maarten met vijf cd's de winkel verliet?! We wandelden nog even langs St Giles Cathedral en naar Edinburgh Castle, waar ook nu weer de tribunes voor de Tattoo de hele parkeerplaats in beslag namen. De arme Remco heeft het kasteel nog nooit zonder tribunes ervoor gezien. De sneuaard! Nu voelden we onze voeten en we besloten naar onze stamkroeg 'Jekyll & Hyde' te gaan.

stamkroeg

Daar vonden we een 'booth' voor ons alleen en we dronken er cider en vodka-lemonade. Heerlijk. Hoewel we aanvankelijk van plan waren bij The World's End te gaan eten (leuke pub op de Royal Mile en weer open na een brand van enige tijd terug), zaten we zó lekker en zag de kaart van Jekyll & Hyde er ook goed uit, dat we uiteindelijk gewoon daar aten. We vermaakten ons verder uitstekend met de eerder aangeschafte Guardian en wat geraapte muziekblaadjes, terwijl de muziek in de pub ons ook erg aanstond (het werd een soort popquiz, herken nummer en artiest). We zaten er van half zes tot iets voor negenen... en toen keerden we terug naar de tent in de brave bus 11, waar we ditmaal leuk bovenin (voorin) zaten. Laatste nacht!