WOENSDAG 30 JUNI 2010 (km. 104.275)

Vandaag keerden we terug naar een plek waar we tien jaar geleden ook al waren... Malham Cove! Gewapend met koffie en gesmeerde broodjes reden we naar het prachtige dal. Bij het National Park Centre dronken we eerst uitgebreid koffie (we hadden stoelen meegenomen en een groot rotsblok vormde onze tafel/voetenbank). Na de koffie wandelden we naar de Cove zelf. Het blijft een indrukwekkend gezicht!

malham cove

Op de hekjes ernaartoe stond enkele keren dat er een 'peregrine viewpoint' was. In het gras bij de Cove stond een aantal statieven met enorme telelenzen erop, allemaal gericht op een stuk van de rotswand. Ik zag weinig, maar op een gegeven moment leken de zwaluwen die er rondvlogen in paniek te raken. Ah, een peregrine falcon (slechtvalk), volgens Remco 'de vliegende T'. Mooi hoor.
We beklommen de welhaast eindeloze trap tot bovenop de Cove en in de schaduw van enkele minuscule boompjes aten we ons brood. Daarna liepen we nog even naar de andere kant van de Cove, waar we ook mooie uitzichten hadden en de slechtvalken weer zagen (waarschijnlijk de jongen).

Op de terugweg naar de auto gingen we nog even een soort museumpje in; een ouderwetse 'barn' waarin uitgelegd werd hoe een boerderij in Yorkshire werkt(e). Ondanks de waarschuwing boven de doorgang slaagde Remco erin op de terugweg zijn hoofd hard te stoten. Zijn immer meelevende vriendin kwam niet meer bij van het lachen (nadat ze had geconstateerd dat hij geen blijvende schade had opgelopen, natuurlijk). Als troost - en omdat het warm was - aten we een ijsje in het dorp.

genieten

Aanvankelijk waren we van plan ook Ribblehead Viaduct te bezoeken, maar het was al laat in de middag en we besloten terug te gaan naar de tent. De route die we zaterdag hadden willen nemen, vonden we nu wel (hier links, tweede rechts, scherpe bocht, weer links, etc.) en tevreden kwamen we op de camping, waar we verder niets meer uitvoerden, behalve het profiteren van de laatste dag elektriciteit - alle apparaten werden weer netjes opgeladen.