DONDERDAG 19 SEPTEMBER 2002

Om zeven uur zou de wekker gaan, maar we waren allebei voor die tijd wakker en dus zette Cynthia hem uit - dan kon de rest van de slaapzaalgasten rustig doorslapen. In de badkamer leek het wel spitsuur, maar wij hadden gisteravond al gedoucht en dus waren we zó klaar. We verlieten het hostel en liepen in het zakenlieden-Edinburgh (alle studenten sliepen natuurlijk nog) naar Edinburgh Waverley Station. We kwamen in de stationshal om kwart voor acht, slechts een uur te vroeg (!). We lazen de lokale Metro en eindelijk verscheen de trein naar Inverness op de borden. Spoor 17 was ons spoor en we sleepten alle tassen erheen. Om 8.24 zou de trein binnenkomen en dat gebeurde ook nog precies om die tijd. We zetten onze grote rugzakken op de bagageverhoging en vonden een mooi vierzits plekje met een ononderbroken raam.
We vertrokken klokslag 8.40 - alles ging erg op tijd dus - en we zagen Edinburgh verdwijnen. We reden over de Forth Rail Bridge, dat was koel! We maakten ons pakje croissants open en ontbeten heerlijk. Het landschap om ons heen werd steeds groener en spectaculairder... nu kwamen we echt in de Highlands! En de zon ging zelfs schijnen, wat het er nog mooier op maakte.

Namen in de Highlands...

Om twaalf uur kwamen we Inverness Station binnenrijden. We hadden bedacht dat we eerst even de bus gingen regelen voor morgen, dan konden we daarna met een gerust hart Inverness in. Het duurde even voordat we het busstation en nóg even voordat we ook de Citylink ticket office gevonden hadden. Tegen die tijd waren we onze tassen best wel zat en toen ook nog bleek dat we ze niet mee naar binnen mochten nemen, bedachten we dat we dan toch maar eerst een hostel gingen zoeken. Ondanks de naam kozen we toch voor het Ho Ho Hostel, niet al te duur en vanbinnen leuker dan het van buiten leek. HoHoHostel, haha
Eenmaal tasloos (ahhhhh) gingen we eerst kaartjes voor de bus van 7.15 halen. Toen we die hadden, konden we de stad (het stadje) gaan verkennen. We bekeken eerst de Victorian Market, allemaal lieve winkeltjes bij elkaar. Daarna stapten we voor de eerste maal een WH Smith binnen - ze lijken een uitstervend soort! Na de boeken was het tijd voor het kasteel. Het leek vrij modern en hoewel het er best mooi uitzag, was het niet bijster indrukwekkend. Op een bankje voor het kasteel aten we de zojuist bij Marks & Spencer gekochte wraps op, en daarna besloten we het kasteel vanuit een andere hoek te gaan bekijken. We liepen een eind langs de rivier de Ness en kwamen uiteindelijk bij een voetbrug. Het uitzicht vanaf de brug was inderdaad mooi en we maakten dus maar wat foto's.

Inverness Castle

Aan de andere kant van de rivier vonden we een voetpad en dus namen we die route terug naar het centrum. Onderweg stopten we nog even bij St Andrews Cathedral, een vrij groot gebouw. De afslag naar High Street sloegen we over en we liepen verder naar de volgende voetbrug. De rivier bleek ook vanaf die brug mooi, maar voor het kasteel stonden nu enkele betonnen kolossen. Geen foto's derhalve. We liepen terug naar het centrum, waar we een kopje thee haalden bij de bakkerij. Daarna zochten we een eetgelegenheid voor 's avonds en we vonden zowaar een pannenkoekenhuis! We liepen even verder en gingen zo langzamerhand op zoek naar de Tesco Metro die ik eerder vandaag had gezien, want we moesten weer ontbijt hebben.
Op een gegeven moment vroeg ik of we in de buurt van Leakey's, een tweedehands boekwinkel, waren, maar in een vlaag van totale miscommunicatie dacht Cynthia dat we de Tesco aan het zoeken waren en dat we dus de andere kant op moesten. Toen we dit misverstand ontdekten, was het al te laat. Ik dacht dat ik de Tesco aan de andere kant van de rivier had gezien en dus liepen we High Street weer af. Er bleek geen Tesco te zijn en dus bedacht ik dat ik 'm misschien wel bij de tweede voetbrug had gezien. Ook dat bleek niet het geval, maar we waren nu wel weer heel dicht bij Leakey's! Die zochten we dus maar even op en het bleek een geweldige winkel. Na enige tijd stonden we allebei buiten met een nieuwe aanwinst, de eerste boekenaanschaf deze vakantie!
De supermarkt gaven we nu maar op en we haalden croissantjes bij Marks & Spencer. Daarna brachten we ze naar het hostel, waar we nog even rondhingen alvorens naar de pannenkoekentent te lopen. Deze bleek natuurlijk gesloten, pannenkoeken eet je alleen 's morgens en 's middags... Dan nog even de Chinezen en Mexicanen (Iguana Wawa?) tjekken, maar die waren vrij prijzig, dus werd het toch de pub Harley's, waar we twee "meals" voor slechts £ 5.98 kregen. De kwaliteit was er dan ook naar (vet en niet bijzonder veel), maar we waren in ieder geval weer gevuld. Na het eten liepen we terug naar het hostel, waar we rieleksten op het bed terwijl een grote groep Duitse jongedames de hele vloer vol troep gooide en een Deens (?) meisje een half uur voor de spiegel zat om haar make up te doen. We dronken nog een kopje thee in de huiskamer van het hostel, douchten (heel heet!) en daarna gingen we naar bed. Ik sliep vrijwel meteen, Cynthia pas tegen half twaalf, mede dankzij een verdwenen brillenkoker...