ZATERDAG 26 JUNI 2004 (km. 8133)

Tot onze verbazing werden we pas om half acht wakker! We douchten snel en gingen weer bij de receptie pannenkoeken eten - gisteren was Leonie haar fototoestel vergeten, dus we móesten nog wel een keer ;-)

mjum

Na dit wederom zeer smakelijke ontbijt koppelden we water en elektriciteit af, klapten de dakraampjes in en deden de schuifraampjes dicht. Bij de uitgang van de camping stopten we nog even bij het dump station, waar we ons afvalwater loosden. Tijd voor boodschapjes, en die deden we weer bij Coopers in Revelstoke. Daarna gooide Remco exact 80 liter in de tank en konden we echt op weg. Via Hwy 1 reden we langs Mount Revelstoke National Park en enige tijd later gingen we het volgende nationale park binnen, te weten Glacier National Park (100+ gletsjers!). We stopten bij een picknickplaats op Rogers Pass om de eerste koffie te nuttigen. We vermaakten ons met de vreemde blauwe kuifvogels. Na een lekker bakkie reden we verder.

rogers pass

Nog geen kilometer later zagen we een beest in de berm. Eerst dachten we dat het een geitachtig iets was, maar het bleek een zwart beertje! Hoera, we zagen een beer! Helaas konden we niet stoppen, we reden tenslotte op de snelweg, maar geweldig was het wel. We reden het park uit en zochten naar de volgende rest area om het laatste restje koffie te nuttigen. Vlak voor de parkeerplaats ontwaarden wij weer een beer in de berm, ditmaal een iets groter exemplaar. Er stonden reeds enkele auto's op de vluchtstrook, dus we zetten de auto ook maar even stil en schoten wat foto's. Woohoo!

beertje!

Intens gelukkig slobberden we even later de koffiekan leeg...Overigens had Leonie nog een lachmoment toen Remco klaagde dat zijn achterwerk wat warm werd; hij bleek per ongeluk zijn stoelverwarming aangezet te hebben *grijns*
Na dit intermezzo zetten wij koers naar het dorpje Golden. Volgens de Lonely Planet was daar een mooie voetbrug over de Kicking Horse River. We parkeerden de auto in de hoofdstraat (onder de mooie noten van de Notwists 'Neon Golden';-) ) en liepen een eindje naar de rivier. Daar vonden we inderdaad de voetbrug. Ernaast waren wat ruime parkeerplaatsen en we haalden de auto even op om daar te kunnen lunchen (smoky sausages met cheddar, jum).
Na de lunch reden we verder over Hwy 1 richting Field. We kwamen nu in Yoho National Park en het weer, tot nu toe vrij regenachtig, leek wat op te klaren. Bij het infocentrum van Field zetten we de camper even neer en in de laatste regen liepen we even een klein rondje, met mooie uitzichten over rivier en bergen (de eerste van de Rocky Mountains!).

op de snelweg...

We reden verder, maar na een kilometertje of wat kwamen we alweer tot stilstand, omdat een bordje langs de weg de intrigerende woorden spiral tunnels droeg. Het bleek te gaan om een spiraalvormige tunnel (duh!) in de berg, om ervoor te zorgen dat de Canadian Pacific Railway treinen niet al te steil zouden moeten afdalen. Tot ons geluk kwam er net een superlange goederentrein aan, die we leuk door de spiraal konden volgen. Jammer alleen dat er net een buslading Japanners was losgelaten.

spiral tunnels

Na de tunnels reden we in één keer door naar Lake Louise (het dorp). Daar reden we naar de National Park Campground, waar we plek 42 toegewezen kregen. De dame in het hokje (het leek wel douane) waarschuwde dat er een vrouwtjesgrizzlybeer gesignaleerd was... oppassen dus!
Nadat we onze camper geďnstalleerd hadden, liepen we een rondje over de immense camping. We staken de rivier (Bow River) over die de scheiding vormde tussen camper- en tentgedeelte. Het tentgedeelte was geheel omheind met schrikdraad, want behalve grizzly's zitten hier ook cougars, wolven en coyotes. We zagen dat er een rondwandeling mogelijk was over de twee oevers van de rivier en we besloten via de tentkant terug te gaan naar de camper. We passeerden een rood lint met closed area, maar dat lag aan de kant. Leonie vermoedde wel dat we er eigenlijk niet langs mochten. Toch liepen we door, al stond Leonie doodsangsten uit vanwege de grizzly. Bij de brug terug naar 'onze' oever stond het lint nog strak gespannen, we waren dus inderdaad link bezig geweest! bow river
Terug bij de camper kookten we een rijstprutje en na nog wat gerieleks gingen we weer op tijd naar bed.