ZONDAG 1 JULI 2012 (km. 8525)

Precies toen we de tent inpakten, was het even droog (met hier en daar zelfs een zonnestraaltje!) en tegen half tien verlieten we Craignure, ook nu weer zonder één enkele otterspotting. Onderweg reden we weer de regen in, die aanhield tot we bij de ferry van Tobermory waren. We waren de eersten en dronken koffie in de 'rij'. De regen hield op en de veerboot - nouja, het schuitje - arriveerde. Vijf minuten voor vertrek kwam er nog een tweede auto bij, zodat de veerboot nu gevuld was met ons, het auto-echtpaar, twee fietsende mannen en een alleenreizende dame. Druk zeg.

calmac

Onderweg zagen we aan alle kanten regenbuien vallen, maar op de boot bleef het droog en in de verte zagen we een streep blauwe lucht die dichterbij leek te komen… Vanaf de boot reden we Kilchoan in (drie huisje en een hotel) en we zochten de camping op die we hadden gevonden in Cool Camping: Ardnamurchan Camping. Die bleek te liggen 'in' Ormsaigbeg en via een steile helling kwamen we op een prachtig, idyllisch plekje met uitzicht op Mull en Loch Sunart. Dat de zon erbij begon te schijnen, hielp trouwens ook aanzienlijk. We zetten de tent op en hingen alle nog steeds drijfnatte spullen in de zon.

ardnamurchan

Toen de tent stond en we - buiten! - hadden geluncht, reden we westwaards, naar Ardnamurchan Point (en de vuurtoren aldaar). Mooie vergezichten over zee, naar Muck en Rum en Eigg en Skye, en Coll en Mull naar de andere kant.

vuurtoren

Daarna reden we naar Sanna Bay, baai met goudgele stranden en tropische zee. Daar zetten we de meegebrachte stoelen tussen de schapen en genoten we een tijd lang van zon, uitzicht en een goed boek.

sanna bay

Toen het tijd was om te eten reden we terug naar de tent, waar de tikka massala met garnalen, bonen en mais er goed in ging.
Het was al best laat en hoog tijd om naar het hotel in Kilchoan te gaan voor de EK-finale tussen Spanje en Italië die Remco graag wilde zien. Eerst moest de hellingproef goed worden doorstaan (van de camping af rijden bleek even lastig) en bij het hotel aangekomen met mijn zonnebril op, bleek ik mijn gewone bril op de camping te hebben achtergelaten, zodat ik de rest van de avond met donker of slecht zicht moest doorbrengen. Gelukkig had ik een boek bij me. Bij de hotelbar binnengekomen zagen we wat mensen, hoorden we muziek en zagen we een ieniemienie tv. Remco vroeg of er voetbal werd gekeken en kreeg als antwoord dat dít 'the big screen' was. Ook goed! We bestelden koffie voor twee en kregen een hele pot waar we de hele eerste helft zoet mee waren. De tweede helft deden we op een halve pint cider en een hele pint Tennant's. De Spanjaarden waren deze keer sympathieker door gewoon met 4-0 over de Italianen heen te walsen, zodat we na 90 minuten bijtijds terug naar de tent konden. Eenmaal daar liepen we in de schemering nog even naar het strandje onder de camping en daar... daar zagen we een otter zwemmen! Mijn dag was volmaakt.